روايه نظرة هاري وسحر البدايات
جاري التحميل...
نظرة هاري وسحر البدايات
النظرة الغريبة والمكثفة اللي هاري بوتر بصها لإليزابيث في القطر، وكأن فيه رابط خفي بينهم لسه محدش فاهمه. النظرة دي بتقول إن وجود إليزابيث مش مجرد صدفة، وهيكون لها تأثير كبير على حياة هاري. كمان الصراع الداخلي عند دراكو بين تربية أبوه وقناعاته الشخصية بدأ يظهر بوضوح. وده بيخلينا نسأل: هل إليزابيث هتكون هي السبب في تغيير مصير دراكو وهاري؟
"تلاقيهم خايفين،" دراكو رد عليها بهمس، "أبويا له كلمة مسموعة جداً في الوزارة، وبطرفة عين يقدر يرميهم كلهم في سجن أزكابان." بص لإليزابيث وكمل كلامه: "مش إنه هيعمل كدة فعلاً.. هو بيقول إنهم شوية 'مادبلودز' (مدنسي دم) وهجين، ميسووش تعبه."
إليزابيث سألته: "وإنت رأيك إيه في الكلام ده؟"
اعترف دراكو وقال: "مبقولش حاجة، بس شايف إن الحكم على الهجين قبل ما تعرفهم ده غباء. 'اللي ميتسماش' اللي قضى عليه كان عيل هجين، ومش ذنب الهجين إن أحد والديه اللي دمه نقي طلع خاين لدمه."
إليزابيث هزت راسها وهي مش عارفة تقول إيه. كان واضح إن دراكو مش دايماً موافق على أسلوب حياة أبوه، بس كان بيعمل اللي بيعمله عشان ينال رضاه. مثلاً، لسه امبارح دراكو كان نازل ضرب في ولد من عامة البشر (ماجلز) عشان اتريق على اسم عيلته، وإليزابيث اضطرت تشده بكل قوتها بعيد عن الولد الغلبان ده.
فجأة سمعت صوت خبط، لوسيوس كان بيخبط على حتة في سور طوب. إليزابيث كانت لسه هتسأل بيعمل كدة ليه، بس سكتت لما الحيطة اتفتحت زي الباب. برقت بعينيها البني اللي كانت بتلمع من الانبهر. دراكو ضحك بصوت واطي وزقها جوه الفتحة، فكانت هتقع على وشها على أرضية الساحة المرصوفة بالحصى. لحقت نفسها وإيديها مفرودة قدامها، ومنعت وشها إنه يتخبط ويتحك في الأرض الساقعة. قامت ونفضت هدومها، وبصت بغل لدراكو اللي كان واقف بيضحك بابتسامة مستفزة.
قالت وهي بتتاوب: "عشان الحركة دي بقى، لما نوصل هوجوورتس هبقى أنا صاحبتك الوحيدة."
ابتسامة دراكو اختفت في ثانية، وبرطم بحاجة صوتها زي: "يلا نتحرك قبل ما بابا يسبقنا." حتى لو مكنش ده اللي قاله، إليزابيث عملت نفسها مصدقة. وبدأت تمشي ورا لوسيوس تاني ودراكو وراها.
لوسيوس لفت ليهم وقال: "أنا ورايا.. مصالح لازم أقضيها. انطلقوا إنتوا الاتنين واشتروا اللي محتاجينه. هقابلكم عند 'مدام مالكين' كمان شوية عشان أدفع تمن الرداءات." بدأ يمشي بعيد عنهم وهم واقفين مش فاهمين حاجة، وزود كلامه: "آه، وخليكم مع بعض، فاهمين؟"
إليزابيث ودراكو وقفوا جنب بعض بيتفرجوا على لوسيوس وهو بيمشي، وكأنه رماهم في مكان غريب؛ غريب بالنسبة لإليزابيث على الأقل، اللي أهلها كانوا بيجربوا يعيشوا بسحر محدود. واتضح إنهم قدروا يعملوا كدة كويس جداً. بس ده مش موضوعنا، فإليزابيث اتكلمت وبصت لدراكو بلمعة شقاوة في عينيها: "طيب يا دراكو.. هنروح فين الأول؟"
ϟϟϟ
إليزابيث كانت مستنية دراكو قدام مدخل رصيف ٩ ¾ لما عيلة لطيفة "شعرهم أحمر" ووشهم فيه نمش بدأوا يتكلموا معاها. قررت إنهم طيبين وردت عليهم بذوق، وعرفت إن واحد من ولاد العيلة دي، "رون"، هيبدأ سنته الأولى في هوجوورتس هو كمان. التوأم، جورج وفريد (ولا فريد وجورج؟) نرفزوها جداً، بس كتمت نرفزتها جواها. مكنوش يبانوا من النوع اللي تحب تضايقه، بذكائهم ده وشكلهم بتاع مقالب.
لمحت ولد شعره أسود ومنكوش ماشي ناحيتهم. لابس نظارة مدورة وشكله تايه جداً. ميلت راسها، كانت عارفة إنها شافت الوصف ده في حتة قبل كدة، بس فين؟ "يا خبر،" قالت في سرها، "ده هاري بوتر."
استأذنت بسرعة من عيلة ويزلي، وزقت شنطتها جوه العمود. كانت بتفترض إن دراكو هيلاقيها في الآخر (يا رب). كانت مستغربة هي ليه أول ما شافت هاري كان رد فعلها إنها تهرب بأقصى سرعة. هي في العادي اجتماعية، أو ده اللي أهلها دايماً بيقولوهولها. قررت متفكرش كتير، وسلمت شنطتها لراجل كان بيحمل شنط الناس في القطر. ابتسمت له وسألته لو شاف ولد شعره بلاتيني فاتح في أي حتة.
هز راسه وقال: "لو قصدك على واد مالفوي، فهو ركب القطر خلاص. كان معاه ولدين تانيين، جويل وكراب على ما أظن. لو هتدوري عليه، أنصحك تشوفي في آخر القطر. العيال اللي زيه بيحبوا يقعدوا ورا."
بصت له باستغراب بس قررت متوجعش دماغها. كان باين عليه مشغول، ليه تقرفه بأسئلة زيادة؟ مشيت ودخلت القطر. الكبائن كانت كتير جداً ومبتخلصش، ومع ذلك ملقتش دراكو في ولا واحدة.
وهي متضايقة شوية، رمت نفسها في كابينة فيها بنت شعرها كثيف وولد شكله مهزوز وقلقان. قالت بتعب: "هاي، أنا إليزابيث، لو شوفتوا ولد أشقر باهت جداً في أي حتة، صحوني."
نامت من غير ما تعرف إن اسمهم هيرميون ونيفيل.
ϟϟϟ
بعد حوالي نص ساعة، كان فيه خبط على الباب. دراكو دخل وبص لولد بيترعش، وبنت شكلها جدي، وإليزابيث اللي كانت لسه غايبة عن الوعي. نفض للاثنين التانيين وخبط على كتف إليزابيث، فانتفضت وصحيت.
سألت وهي دايخة: "هاه؟ فيه إيه؟"
"يلا يا ليزي، فيه ناس عايز أعرفك عليهم."
إليزابيث قالت بحماس: "وأنا كمان!" وبصت للاثنين التانيين اللي في الكابينة. "دراكو، ده... أممم..." سكتت لما افتكرت إنها نامت قبل ما تعرف أساميهم.
البنت قالت: "أنا هيرميون،" وهي بتتكلم كان باين إن سنانها اللي قدام كبيرة شوية. دراكو ضحك ضحكة مكتومة جنب إليزابيث، فخبطته بكوعها. "وده نيفيل. ممكن تساعدينا ندور على الضفدع بتاعه؟ شكله تاه منه."
إليزابيث هزت راسها بالموافقة فوراً بينما دراكو هز راسه بالرفض. "أنا هبقى في الكابينة اللي جنبكم لو احتاجتيني. استمتعي وإنتي بتدوري على الضفدع." بعد ما مشي، إليزابيث بصت لهيرميون بلهفة.
اقترحت هيرميون: "أنا هبدأ أدور في الناحية دي من القطر، وإنتي دوري في الناحية التانية؟" إليزابيث وافقت وكل واحدة راحت في طريق.
بعد ما دورت في كابينة ورا التانية، إليزابيث كانت خلاص هتفقد الأمل. كانت في آخر واحدة في ناحيتها وكانت زهقت من سؤال الغرباء لو شافوا ضفدع. فتحت الباب وندمت فوراً. جوه كان فيه رون وهاري، وقاعدين ياكلوا حلويات سحرية.
إليزابيث قالت بتوتر: "أممم.. حد فيكم شاف ضفدع هنا؟"
عيني هاري اتثبتت عليها، وبص في عينيها مباشرة لدرجة خلتها مش مرتاحة. كان كأنه بيحاول يبص في روحها، وده إحساس مش حلو خالص. وعينيه كانت خضراء بشكل غريب، أخضر أنصع من أي نجيل تم ريه بعناية. ببساطة، خلى إليزابيث تحس بقلق كبير.
رون قال وهو بيبلع لقمة من الحلويات: "أهلاً يا إليزابيث. مشفناش حاجة. بس ممكن تقعدي معانا. صح يا هاري؟"
عين هاري راحت لرون للحظة ورجعت تاني لإليزابيث. هز راسه ببطء. هي كانت هتحلف إنها سمعت رون بيهمس له: "مالك يا هاري؟ القطة أكلت لسانك؟" بس يمكن ده كان مجرد خيالها.
تنحنحت وقالت: "لا، لازم أروح أشوف صحابي. شكراً، يمكن أشوفكم في حفلة تنسيق البيوت؟" إليزابيث حاولت تبان متفائلة، بس تحت نظرات هاري القوية كانت عارفة إن كلامها ملوش أي مصداقية.
أول يوم في هوجوورتس مكنش بس بداية لتعليم سحري عظيم مليان صداقة وذكريات جديدة، لكنه كان بداية لتغيير في هاري. كان حاسس إنه لازم يعرف إليزابيث، مهما كان التمن. أما إليزابيث، فكانت بتستعد لأمتع وفي نفس الوقت أرخم سنين في حياتها.